Åh vilket jobb!

På tisdagen var det bara att gå upp, klockan 6!
åh det var så jobbigt jag ville bara ligga kvar men icke sa nicke.
Det var bara att gå upp, klä på sig, äta frukost, sminka sig och borsta tänderna efter det bar det iväg till första dagen på arbetet.
vi började med att leta efter Maria första halv timme sen vare bara att sätta på sig arbetskläderna och följa henne runt, alla var trevliga och såklart ska jag börja arbeta med 20åriga Emil, han var nog mer nervös än vad jag var.
Iallafall vi började med att göra 500mackor vilket man ska skära, smöra, lägga på X-antal skivor, ost,leverpastej elle brie, salladsblad som täcker mackan sedan ska man smöra locket och lägga dit det sen ska det ner i påsen på med ett klister märke där det står vad mackan innehåller sen packas ner i kylväska,flygplansmatvagn eller en stor plast kartong.

Efter lunch sköljde och skärde jag 1200tomater och två stora låder med sallad, inge vila här inte.
Nu ska ni få veta en hemlis; när jag stod och sköljde tomaterna råkade en tomat hoppa ur bunken och åka rakt ner i avloppet och fastna, jag fick lite panik och tog diskborsten och tröck allt jag kunde ihopp om att den skulle splascha men istället åkte den ännu längre ner, nu börjar jag gripas av 'nnu mera panik och börjar undra om jag ska säga något men istället bestämmer jag mig för att trycka till en sista gång och vipps åkte den ner i avloppsröret och försvann, thank god!

På jobbet måste man ha; skyddsmössa,handskar som byts efter att man rört vid en råvara alltså blir det upp till 50ombyte av handskar varje dag, vi har rutiga byxor, vit t-shirt och vita eller svarta mat tants skor.
Men det gör inge för mig för jag är så het så het kan ingen svalka mig? trodde aldrig jag skulle kunna känna så här.
Händerna ska tvättas först med tvål sen ska händerna smörjas in med bakteriedödande medel och efter det handcreme och handskar.

Andra dagen gjorde vi ungefär 750 mackor som skulle smöras, få pålägg, packeteras och skickas iväg.
Vi gjorde flygplansbrickor med macka, för- eller efterrätt, mugg, vatten,bestick och mjölk.

Och såklart efter varje dag ska lokalen tvättas, steriliseras, byte av alla soppsäckar ska ske alla verktyg ska diskas eller rengöras på något sätt.

Dom två första dagarna har varit et helvete för kroppen; sovit från 00:00 till 06:00 jobbat från 07:30 till 16:30.
Jag fick ont i fötterna pga att jag inte har gått in skorna än.
Ont på framsidan av låren eftersom man står så mycke.
Ont i över armarna pga att man lyfter och gör det mesta med armarna.
Ont i höger arm precis vid armbågen pga av allt smörande av mackor.
Ont i huvudet av så lite sömn.

Så nästa gång ni åker flygplan,eller äter mat från en cateringfirma och ni bestämmer er för att klaga, think again please.
Det är fan inte ett lätt jobb, vi gör allt för hand!


XoXo


 


Kommentarer
Postat av: Isabella Löwengrip

om du slutar skolan och börjar jobba vore det bra att framföra i din blogg, all lycka i framtiden!!
Isabella @ blondinbella.se

2008-04-13 @ 04:41:53
URL: http://blondinbella.se
Postat av: Emmo

haha jävlar, då ska jag tänka på hur hårt du har slitit för att jag ska njuta av min macka nästa gång jag flyger =D

2008-05-07 @ 00:35:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0